fredag 30 april 2010

Självömkanstillägg

Måste tillägga att mycket av de negativa tankarna uppstod när jag läste nyheterna. I och för sig redan igår kväll. Jag blir så förtvivlad av allt jag läser!! ND och deras idioti och press-stöd och nåt nytt j-a dagis som de vill försöka sig på bara för att få ytterligare spridning av sin förbannade politik! Politik är inte ens rätta ordet, men jag pallar inte med att dra igång hela känsloapparaten för att ge ord till det just nu.

Centerns idé om att döpa om MVC till Föräldravårdscentralen! Ja för det är ju inte bara mamman som riskerar både liv och lem för att föda fram ett barn med alla eventuella problem som kan uppstå både under en graviditet som en förlossning.
(Jag känner en kvinna som fick foglossning, fick ligga hemma från och med någonstans i den första trimestern (Någon karl som vet vad en trimester är?!? Eller centerpartist?!?) och efter det har så svåra smärtor, fortfarande 6-7 år (!!!) senare att hon inte kan varken stå, gå, sitta eller ligga utan extrema smärtor!!)
Det är fortfarande mamman som under ca 9 månader ska gå och oroa sig för de smärtor som ska komma på dagen D och huruvida hon ska föda i badkaret för att lindra plågorna eller ta starka smärtdämpande mediciner med risk för att skada barnet. Utan att egentligen veta om karleländet faktiskt är kvar eller har flytt landet när hon kommer ut från förlossningssalen. Föräldravårdscentral - my ass!! Idioti.

Om mannen/pappan tycker att han inte känner sig välkommen på MVC så är det troligen hans egen rädsla och känsla av obekvämhet. Att det ligger tidningar i väntrummet som handlar om kvinnar och barn och inga motorsporttidningar är knappast en anledning till att döpa om en så viktig funktion i samhället. Känner han sig obekväm på BVC (Barnavårdscentralen) också??? Den är ju ändå till för barnen - föräldrarna måste ju känna sig väldigt obekväma där. För att inte tala om alla leksaker, barnböcker och pussel som ligger där. Inte en verktygsmeckarlåda så långt ögat kan nå. Stackars karl. Hur gör han i bageriet? Känner han sig diskriminerad där för att han inte bakar sitt eget bröd?!? Skärpning! Sluta dalta med karlarna, de klarar sig. Låt saker och ting heta vad det är - förvirra inte till det. Låt Mödravårdscentralen vara just mödravård, de få månader i livet när det faktiskt handlar om kvinnans kropp. Sluta vara så himla egocentriska!
Har ni lästa det finstilta? Jo, de vill att även männen ska skrivas in på MVC/FVC samtidigt som mamman (!!) - och - att de ska få stanna på sjukhusets BB-avdelning lika länge efterförlossningen, på lika villkor!!!

När det gäller politikerna och valet är man ju redan helt jäkla mörkrädd. Så mycket smutskastning och vridande på sanning som det varit redan innan valkampenjen ens har kommit igång. Min dotter och hennes vänner ska rösta för första gången, jag är inte avundsjuk. De (politikerna) är ju inte kloka på sina håll! Och att tänka på medmänsklighet och att de stora och starka ska skydda de mindre och svagare är ju tydligen lika illa som att liera sig med djävulen låter det som.

Det finns nästan ingenting i nyheterna just nu som inte får min förtvivlan, frustration, ilska, vanmakt och sorg att fullkomligt brisera. Känner mig alltifrån hjälplös, på krigsstigen, ge-upp-och-kasta-in-handduken till att "herregud, ska allt våra föräldrar och farföräldrar kämpat för bara slängas åt sidan?!?"...

Jag har testat allt tidigare. Slutat läsa tidningar och titta på nyheter (under flera års tid), fått kritik av folk för att jag bryr mig, att jag borde tänka mer på mig själv (?!?), försökt minska mitt engagemang (!), börjat läsa nyheter igen - i korthet för att vänja mig, undviker att läsa "kommentarer" och "forum" eftersom 95% av de som skriver där verkar besitta så mycket hat och förakt för sina medmänniskor och allt annat också. Men jag kan ju inte bara sitta här och låta bli att känna!!! Jag kan ju inte sluta bry mig bara för att andra tycker att man inte borde, för att skydda sig själv. Vad händer då med vårt samhälle och vår värld? Vad växer våra barn och barnbarn upp till? Är vi inte skyldiga oss själva, våra förfäder och våra efterkommande att lägga manken till, att göra världen lite godare? Vill vi att allt våld, hat och förakt ska ta över och få plats att genomsyra hela planeten?

Jag håller med samtliga Miss:ar i alla skönhetstävlingar runtom jordklotet:

Jag önskar fred på jorden.
Gör inte du det?

Inga kommentarer: