söndag 4 april 2010

Påsk-flanörer

Idag var jag och min kärlek inne i stan och flanerade. Påskdagen bjuder väl kanske inte på obegränsat med öppna butiker men han hade en önskan om att gå och spana lite på mobiltelefoner. Vi åkte in mot stan med t-banan och bytte i Gamla Stan tåg för att fortsätta vidare till Hötorget. Vi gick Kungsgatan fram, lyckades även smita in på Alewalds sport och friluftsbutik. De hade stor REA och jag köpte en skjorta (!) i bambu och han köpte med sig en långärmad funktionströja/jacka. Det är ju stor risk för frisbeesportande närmsta månaderna...

Medan han var inne på Elgiganten så smet jag in på Stockhome. Mycket roligare med såna prylar!!! I alla fall om det inte är man själv som är på jakt efter telefon :-) Jag avhöll mig dock från att handla något denna gång, men lite idéer fick jag. Han lyckades nog dessutom komma underfund med att Nokia E66 var av intresse... Han ska alltså inte köpa en egen ny telefon, utan det är "om-utifall-att" han får nytt jobb... det var en av telefonerna de hade som man kunde välja att ha då :-) (Håller fortfarande tummarna men vi får hålla oss till tåls ett tag till innan klara besked kommer.)

Jag tyckte nog att det var ganska många ute och gick, med tanke på att det är en knallröd dag och alla har släktkalas och påtar i trädgården en sån här dag - och det mesta är stängt. Vi genade över Stureplan (Har de monterat upp kamerorna ännu? Vi såg inga...) där folk satt på uteserveringen på Sturehof och tog en tidig våröl. Inte vi alltså, utan de :-) Vi var duktiga och fortsatte med vårt promenerande! Längs Birger Jarlsgatan ner mot Berzeeli Park längs Hamngatan. En liten liten sväng in på Indiska vid PK-huset för inspiration, men sen tog vi oss faktiskt hem efter det. Det var en alldeles lagom tur. Sen dess har vi pustat ut lite i soffan och nu är klockan helt plötsligt middagsdags. Klockan var ju nyss bara fyra!!! Vart tog tiden vägen?!?

Filmen som visas i klippet nedan är troligen filmad i mitten av 60-talet. Sambon listade ut att den troligtvis är gjord någon gång mellan 1962 och 1966. Låten, som från början heter "Walkin my baby back home" och var en hit 1931 skrevs av Fred E Ahlert och Roy Turk 1930.  Den har framförts och utgivits med de stora, såsom Louis Armstrong, Nat King Cole och en massa andra amerikaner.

Bebbe Wolgers har skrivit texten till den här versionen som är sååå rätt i Stockholm en sån här dag. Jag har haft den i huvudet ända sen igår :-) och har gått och trallat på den hela dagen idag (till min sambos frågande ögonbryn...)

Vilken låt jag pratar om? 
"Sakta vi gå genom stan" med Monica Zetterlund (en av mammas favoriter),
hon hade med den på sitt första album som gavs ut 1962.


Åh, det är skönt när mitt Stockholm är grönt
sakta gå hem genom stan.
En kyss och sen går man sakta igen,
sakta en tur genom stan.

Åh, det är natt och på avstånd hörs skratt
när man går hem genom stan.
En doft av hö från nån ljuv skärgårdsö
smyger sig tyst in till stan.

Precis som din arm, så lätt och så varm
känns sommarens vind mot min kind.
Och natten står still, den finns inte till,
en tystnad, en skugga, en vind.

Den är så kort och den glider tyst bort
när trastarna vaknar i stan.
Klockan är två, hela himlen är blå,
sakta vi gå genom stan.

Sakta hitåt ror en man i sin båt
stannar och ser på en svan.
Allt är tyst och jag tiger, nyss kysst.
Sakta vi går genom stan.

På Västerbron i den himmelska ron
en spårvagn går ensam och tom.
Alla hus målar natten i ljus
hemligt går träden i blom.

Här bor en miljon, säg hör de den ton
som Stockholm nu spelar för dem?
De far härifrån, långt bort härifrån,
men Stockholm det är ju vårt hem.

Vart vi än går vet att Stockholm har vår
när vi går hem genom stan.
Här går vi med en tyst melodi
ensamma i hela stan.

Så stannar vi till vid fåglarnas drill,
vi känner en doft av viol.
Och glada vi hör en jublande kör;
snart stiger en gnistrande sol.

Åh, det är skönt när mitt Stockholm är grönt
sakta vi gå genom stan.
En kyss och sen vandra sakta igen
Sakta vi går genom stan.


Det blev lite extra sant allting när man ser att de håller på och bygger inför spårvägen på Hamngatan - Spårväg City. Lite kul faktiskt att se de gamla bilderna från 60-talet nedan. Gissar att både bror och syster har en del minnen till såna här bilder :-)

Vill du veta mer om spårvägsbygget som pågår nu i stan så kan du läsa det här hos SL.

Inga kommentarer: