tisdag 30 mars 2010

Uppe med tuppen!

Oj, oj! Nu har jag hållit igång hela morgonen. Jag har vaknat jättetidigt flera dagar i rad nu (eller mer, jag minns inte riktigt). Jag vaknar och är TOKHUNGRIG!!! Så det är liksom omöjligt att somna. Idag hade jag liten anings sovmorgon, då mina tider just nu mest styrs av dotterns skolschema, och hon skulle börja sent idag. Låg kvar i sängen så länge det gick, men fick ge upp det försöket :-) och ge mig upp och förbereda frukost.

Lilla skruttan gick underbart bra att väcka idag - det kanske ligger i luften? Vårluften....
Så medan jag ordnade väckning och frukost till henne så satte jag igång att dona lite samtidigt. Disk från gårdagens middag hade vi helt medvetet övergivit vid middagsbordet (kastruller & sånt), dessutom fanns det tydliga spår av att någon hade ätit popcorn under kvällen/natten... (Inte jag!) Tömde diskmaskinen, diskade kastruller och ugnsformar, fixade min egen frukost, plockade bort massa glas och tekoppar som stod lite varstans där folk igår tyckte att de var törstiga... :-)

Fortsatte med att förbereda tvättmaskinen för en insats med röda handdukar,  vände på lakan som hängde på tork (de torkar fortare om man vänder på de efter halva torktiden - då får de luft från andra sidan också). Vi har ju ingen torktumlare eller torkskåp så det gäller att vara listig för att någonsin få chansen att stå upp och duscha i badrummet!

Medan liten försökte få huvudet att klarna i sängen så lyckades jag byta hennes sängkläder - medan hon låg kvar (!) - allt utom underlakanet. Plockade upp hennes kläder (tonvis) och la i hennes "i-väntan-på-bättre-tider-och-energi-och-jävlaranamma-korg"*. Jag måste dammsuga därinne idag också. Försöker undvika det men då drar ju bara damm och hårstrån och annat skräp runt i resten av lägenheten som är nystädad. Då måste man göra om allt efter någon dag eller två. Så illa är det :-)


Tvättkorg från Åhléns - fast vi köpte en vit - 249 kr
Den vita vi köpte har en rosa rand runt om. Den känns väldigt diskret och nätt den här modellen. Ofta är tvättkorgar lite otympliga och tar stor plats. Men den här tänker man inte på så mycket även om den står mitt i rummet...


Hmmm... vad har jag gjort mer, jo just det, öppnat en massa fönster och vädrat för fullt. Så skönt med nästanvårluften ute som får sippra in och rena själen lite. Dragit igång diskmaskinen, borstat tänderna och plockat bort lite annat smått som låg här och var.


Puh!

Nu blir det vila, rast och ro tills liten har stressat klart inför skolan - det är först då jag kan pusta ut ordentligt. Och vila, ordentligt. Sen har jag massor med mer att göra idag! Men det känns bara roligt då jag ska få besök senare idag av underbaraste AW!!! Jag kan behöva lite kvitter här hemma. Familjen spekulerade vilt igår kring huruvida vi två kommer lyckas hämta andan ens en gång när vi sätter igång. Jag fick nämligen ett totalt babbel-utbrott :) igår vid middagen och de antydde att jag låg i träning.... Hmmm, undrar vad de tänker om henne och mig, egentligen!

Hej så länge!!

* "I-väntan-på-bättre-tider-och-energi-och-jävlaranamma-korg" = I brist på ordning och reda, och efter att ha haft kläder på sitt golv i flera månader utan att plocka upp och hänga in dem i den gigantiska klädkammaren hon har, så köpte jag en tvättkorg. Inte för smutstvätt, utan för allt det där mittemellan. Inte nytvättat, inte smutsigt. Smutstvätten funkar för henne att lägga i den tvättpåse hon har. Oftast. Men det där andra... Så en stor tvättkorg med lock ( så man slipper se eländet ) där hon, jag eller vem som helst, kan slänga i saker som ligger i vägen eller bara irriterar i största allmänhet.
Detta kan vara den bästa lösningen någonsin på tonåring/föräldragnället, "inget-blir-bättre-av-att-man-tjatar-om-att-städa-problemet" som finns i alltför många hem med busiga och, allt emellan varven, lata tonåringar :-)

Inga kommentarer: