lördag 19 juni 2010

Dermalogica is da shit! + + + + +

Veckans hudvårds-investering har återigen lett mig till Dermalogica-disken på PUB :-)

Jag är galet frälst i deras hudvårtsprodukter men de är ju ruskigt dyra så jag försöker sprida ut beloppen lite... Tur att min sambo är av tålmodig natur - och tycker om när jag trivs. Trivs gör jag när min hy mår bra!! Och han vet alltför väl hur jag blir när min hy är i uppror... :-D

Som sagt, nu var det dags för super-duper-Dermalogica-produkten daily microfoliant!


daily microfoliant är en oerhört ljuvlig exfoliering, en risbaserad enzymexfoliering. Den passar till alla hudtyper och är framför allt väldigt snäll mot känslig hy. Det var så jag började använda den för ett par år sen. Jag hade ett jättestort allergiutslag på ena kinden som kom och gick (i princip i flera år). Svårsminkat (inget ville riktigt "fästa") och alltför ofta illande rödrosa.... Snyggt, va?

Jag fick, efter en ansiktsbehandling (okej, efter en ljuvlig HELDAG) på Sturebadet, rådet att använda denna, fast bara 1 ggr/veckan. Och faktum är att sakta men säkert försvann det. Jag tror jag använde det ca 2 ggr/veckan till slut, när jag märkte att det inte var något problem. Enligt förpackningen så ska man kunna använda den dagligen. Men som sagt, är man känslig så ska man låta huden vila lite emellan. Men den är oerhört mild, jag vill bara påpeka det. Och då har jag ändå haft enorma problem förr, genom åren.

Och så till det stora minuset för produkten - den kostar 615 kronor!!! Och räcker i en heeeeel evighet! (Jag skojar inte, den tar f-n aldrig slut!) Dryg som få, innehåller 75 ml (låter lite men det är en rätt stor flaska). Det är ett pulver som man bara behöver ta ungefär lika mycket som en fingernagel. Funkar på snarliknande sätt som Kanebos Silk Peeling Powder, som också är ett enzympulver. Jag gillar Dermalogicas bättre, men det är nog en smaksak. Sen blandar man det med vatten, får det lite löddrigt och peelar (icke-kornigt i det läget) sedan huden någon minut - och sköljer bort. Mmmmmm.....

För att göra det hela lite mer komplett - fast à la budget - så köpte jag även ett av Dermalogicas kit. En del kallar det startkit och andra kallar det resekit. Suveränt är det i alla fall, och som sagt, alla produkterna är ju så himla dryga så de räcker faktiskt ett tag. Inte gratis men bra mycket billigare än att köpa fullstorlekarna av allt. Jag köpte normal/oily skinkit, för 480 kronor, och då får man med det här:

  • Special Cleansing Gel, 60 ml
  • Multi-Active Toner, 60 ml (spray)
  • Skin Prep Scrub, 22 ml
  • Active Moist, 22 ml
  • Climate Control Lip Treatment, 4,5 g (stift)
  • 2 st produktprover (samples) (Ändring)
    Precleanse
    Skin Refining Masque

(Ändring) OBS! De har inga produktprover (samples) att ge ut - De har inga sådana alls längre! De har slutat med det, vilket i mina ögon är riktigt dåligt. De säger att det är för lite i dem för att folk ska kunna avgöra effekt, att man måste använda produkterna en längre tid för att se hur de fungerar. (Jag har hört den ramsan från flera olika av deras hudterapeuter/försäljare) Personligen tycker jag att det är bull-xxxx. Proverna är suveräna för att se hur de funkar. Man kanske inte ser slutresultatet om det är en stor förändring man vill göra. Men man ser vad man tål, känner om det verkar okej. För mig har proverna definitivt varit en "inkörsport" till flera av deras grejer. Jag hade ALDRIG chansat och köpt en produkt för 500-700 kr utan att veta att jag gillar den!!! Det kanske funkar för upper-Östermalm, men inte för mig och de flesta andra.

Ett tips är att be om ett litet sample som de kan hälla upp i en liten, liten provburk. Sånt gör de på vissa ställen i alla fall. Kicks är duktiga på sånt, PUB gjorde det förut vet jag. Nu när de har slutat med sina små produktprover så finns det säkert några av försäljarna som förstår värdet av testers och prover. Det gör ju i alla fall resten av hudvårds- och kosmetikabranschen...
Eller varför inte fråga en bekant som använder någon produkt. Jag lovar, det märks inte i förpackningen om man delar med sig lite till en vän. Jag gör det gärna om någon av mina vänner/väninnor vill pröva!  <3

Jag lägger i alla fall gärna pengar på bra hudvård och även smink. För mig har det visat sig vara värt det. Det är det enda som funkar. Favoriterna är hos Dermalogica, Clinique, Dior och Murad när det gäller hyn. Några Clarins kan gå hem också. Och Kanebo. Och Decléor. Äsch, jag ska nog va tyst nu...

Dermalogica på Strawberry.net - daily microfoliant & oily skinkit

PS. Min hudtyp?
Glansig, acne (jag är över 40!!!), yt-torr, torr och finnig på samma ställen, ibland allergi-utslag och allmänt känslig. Jätteroligt!! Ja, just det, glömde skriva blek och fräknig... Och hängiga ögonlock och aningens rynkor kring ögonen, ibland. En djup och stor rynka i pannan mellen ögonen om jag varit extremt bekymrad, orolig, sovit dåligt länge eller allmänt dassig. Om jag mår bra syns den knappt! Konstant torra läppar med antydan till ständigt allergiutslag om jag inte smörjer som jag ska... Men annars är jag skitsnygg!! ;-)
(Och då är hyn ändå bättre än den var förut!!!)

Inga kommentarer: