söndag 20 juni 2010

Bröllopsglimtar

Ja, inte ett öga torrt...

Efter idag inbillar jag mig att de mest hårdnackade anti-rojalisterna kanske fick ett litet andrum i sina agg gentemot monarkin och kungahuset. Dagen präglades av glädje & kärleksyra. Jag trodde inte att jag skulle följa varken bröllopet eller den efterföljande festen, varken på TV eller i annan media. Möjligtvis små korta glimtar, i brist på annat, för att hålla mig uppdaterad & för att ha något att inflika under kommande midsommarhelgs bubblande samtal. Men till slut finner jag mig själv sittandes i soffan, helt fastnaglad vid TV:n, storögd  och fascinerad. Intensivt betagen av hela sceneriet. Gud bevare mig väl, jag är nu frälst...

Detta bröllop är sannerligen stort, i både själ och hjärta. Det berör, det engagerar, det speglar så mycket det de flesta av oss när i våra hjärtan. Total, villkorslös, kapitulation inför Den Stora Kärleken.
Det fullkomligt lyser och glimrar om de tu, framför allt Victoria! Hon är ju helt fantastisk! Hennes personlighet har nog aldrig kommit fram riktigt så till fullo som den har gjort idag, under de här många timmarna.

Glittrande ögon, innerlig blick, 1000-tals leenden, både till sin käresta och till alla runtomkring. Man blir helt betagen. Hon fullkomligt lyser av bus och livsglädje.

Mitt guldminne från den här dagen - i TV-soffan - är när de står på terassen vid Lejonbacken och har lyssnat på kören och orkestern. På slutet så framförde orkestern "Sommarbröllop" - och tjejen står och svänger och smådansar uppe på terassen!! Helt ljuvlig!!!

Bröllopslänkar - mina guldtips!
  • Victorias tal från Lejonbacken "Kära vänner" SVT Play  V & D
  • Daniels tal till Victoria under middagen V & D
  • All världens klänningar via Expressen V & D
  • Klänningar från Konserthus-festen via Aftonbladet V & D
  • Victoria dansar & ler till "Sommarbröllop" av Pontus Edling V & D (letar febrilt efter videoklipp!)
  • Flera klänningar V & D (letar bästa länken fortfarande...)
  • De ljuvliga springande Säpo-vakterna - Jag vill också ha en!! V & D
  • Hela bröllopet på SVT Play V & D

Vad jag saknar i media, främst tidningarna, från bröllopsdagen var faktiskt MER och KORREKT info om folks klänningar. Dels en rätt heltäckande version av de flesta, det är många som inte har nämnts eller synts i bild. Dels skulle det vara roligt att faktiskt VETA vem som har designat de olika skapelserna. Det måste ju vara marknadsföring om något för de inblandade, inte någon större anledning att hålla hemligt om. Men jag hoppas att det kommer. Än så länge är ju natten knappt slut och tidningarna lär nog få frossa i det här ett tag. Så jag håller tummarna att det kommer vad det lider. Och jag hoppas på STORA bilder, så man kan frossa i detaljer! Nu var det lite väl mycket gissningslek när man tittade på Expressens bilder, de var jättesmå!

Mina stilfavoriter, som jag sett hittills,
  • Charlene Wittstock (Monaco)
  • drottning Silvia
  • Agnes Carlsson - när hon sjöng i kyrkan med Björn Skifs
  • Elena av Spanien
  • Évin Khaffaf
  • kronprinsessan Mary
  • drottning Margrethe av Danmark
  • kronprinsessan Letitzi
  • Elisabeth Tarras-Wahlberg
  • Nina Eldh
  • Carina Nylin (en riktig bubblare!)
  • Barbro Holmberg (gillar den blå spetsen och pyntet runt halsen!)
  • Kronprinsessan Màxima av Nederländerna
Jag fyller nog på i morgon (idag?) när jag är lite mer på alerten...

En som var lite överraskande-nära-på-besvikelse var faktiskt Madeleines klänning. Jag hoppar nog inte högt av glädje där... Färgen var rätt fin, men den såg mer ut som fjäderdräkten på en fågel. Lite för mycket fladder högt upp på höfterna, det kunde nog ha "jämnats ut" lite, eller börjat längre ner. Men smaken är olika.

Men om jag nu någon gång i detta livet,
- eller nästa,
- skulle bli inbjuden till att delta vid ett kungabröllop,
tjing för att få vara tjej!!!

Inga kommentarer: