onsdag 9 maj 2012

Så göra vi när vi tvättar våra....

Idag känner jag mig ganska stolt över mina bedrifter :-)
Av någon anledning har det sipprat in lite energi i mina celler och jag har de senaste dagarna fått en del gjort. Det är i och för sig bara en bråkdel av allt jag måste få ur händerna, men jösses vad bra det känns att ha betat av en del.

Hemmet är i ett totalt kaos sedan lång, lång tid tillbaka. Att överhuvudtaget ens tänka tanken att släppa in någon hemma, gäst eller kamrat, är helt out of the question. I alla fall i min värld. Jag undviker all sån kontakt för att inte behöva hamna i en situation där jag "måste" bjuda in någon hemma. Högarna längs golv, bänkar, bord, stolar är enorma. Och det är bra mycket smutsigare hemma än vad jag kan trivas med eller ens acceptera. Men jag har helt enkelt inte mäktat med. Inte i den takt som saker har pockat på i alla fall. Det har varit ett rent helvete, rent ut sagt.

När vi åkte till landet förra helgen, så hade det stått tomt sedan i vintras. Sist vi var där så hade vi dessutom inte "vintersäkrat" stället, eftersom vi hade planerat att åka dit inom en vecka. Men så bidde det alltså inte. Så nu när vi kom dit så hade mössen levt loppan i stugan! Mösspluttar överallt!!! Och dessutom hade de gnagt sönder en del tygsaker. En fin spets"filt" har de gnagt lite på, ett jättestort, och varmt, dubbelsängstäcke fick vi slänga. :-( Och sen har de gått på en del trasmattor och dessutom fläckat ner. Usch! Det var lagom plågsamt att behöva se det hela under helgen vi var där, men till slut, när vi skulle hem, så hade vi packat in saker i bilen som vi behövde få rengjort.

Så bara idag har jag tvättat satan i gatan!! :-)
Jag har haft tvättstugan, och lyckades, förutom de 2 bokade maskinerna, dessutom hitta 4 andra maskiner och en grovtvättmaskin som var lediga i den andra tvättstugan! Och torktumlare och superdupertorkskåpen! Ibland är man bra glad över att man bor i hyresrätt och inte i en egen villa, utan stora tvättstugor med de enorma möjligheter man har att tvätta stora mängder och stora saker!! Så nu jäklar har det vaskats! Dessutom tvättade jag lite hastigt och lustigt igår också, i ena tvättstugan. Och har lyckats boka in tvätt i stora tvättstugan till imorgon också! Puh! Det behövs!

Själva tvättandet är väl inte så jobbigt i sig. Lite pyssel blir det väl i och för sig med min teknik, när jag går och flyttar runt sakerna som ska torka, för att det ska torka fortare. Ni vet, vrider och vänder på stora påslakan, flyttar grejerna mellan torkskåp och torktumlare fram och tillbaka för att effektivisera torkandet. Det är helt enkelt nödvändigt när man tvättar mycket. Eller om man tvättar stora eller tjocka saker och inte har så mycket tid på sig. Men däremot, SLÄPANDET av tvätten, till och från tvättstugan, och upp och ner för våra 3 förbaskade trappor(!) DET kan jag minsann ha och mista!! Blää!

Sen ska man bara försöka trolla med knäna... när allt ska in i skåp och lådor hemma.... Det finns ju inte plats!!! Ja, ja. Jag har fått löfte av dotra att få hjälp att förflytta sånt som ska skänkas bort, garderobsrensade grejer som har fått stå kvar i påsar i klädkammaren. Stadsmissionen nästa!


Ha en lugn kväll nu,
jag förtjänar min tid i TV-soffan nu :-)

Inga kommentarer: