fredag 11 maj 2012

Fredags-dagens funderingar kring hundpromenad

So far så händer det inte så mycket här idag. Mina tvättstugemuskler har tydligen tagit paus :-) Jag skulle haft tvättstugan idag igen! Men med vetskapen om att jag nog gjort min ranson därnere så beslutade jag mig för att med gott samvete låta mig själv få slira iväg från den planen.

Älskade sambon var sen imorse och vi bestämde att vaffen skulle få sova ut med mig och ta en senare morgonrunda. Hmm.... Morgonrunda.... Vad betyder det? Han fick gå ut när jag vaknade - vid två!! :-O Ooops!!! Men han var glad och nöjd hela promenade. Tokvarmt ute! Det såg inte ut så när vi gick, det var mulet och molnigt. Ja, det är väl lite klassiskt "jag" egentligen. Tittar ut genom fönstret och bedömer temperaturen genom en blick ute... Både vinter, vår, höst och sommar. Termometer?? Nä, det är för fegisar. Det har kanske blivit en och annan felbedömd dag då man knatat till jobbet i kort kjol, linne, barbent och 14 grader. Men som sagt, även en och annan tur påpälsad för en glaciärtur en tokfin vårdag. Idag hade jag i alla fall inte klämt på mig en massa överflödiga kläder, linne och jeans och lågskor. Men det var nog mest för att jag fortfarande var både sängvarm och lat. Men så rätt det blev!!! :-) *stolt*

Vaffen mötte på hemvägen två beundrare! Inte helt ovanligt, men denna gång blev han helt spattig efteråt. Den första var en ung tjej, tidiga 20-årsåldern. Hon stannade till och "Ooh, ursäkta, men var är han ifrån?" Eeeeeh, hur besvarar man det? Sömnig hjärna jobbar långsamt, så svaret blev "Göteborg". Kunde ju ha klämt till med Lycke åtminstone. Eller varför inte Joddricks. Eller vad svarar man själv på en sån fråga, om någon frågar om en själv? Jag som nordsvensk svarar väl Stockholm om jag är ute på semesterfirande, Sweden om jag är utomlands, annars får man väl ta upp uppväxtförorten om någon gräver lite mer, annars blir det väl "härifrån", eller nåt. Någon som inte är lika nordsvensk får väl börja förklara alla halvblodsinblandningar man har ett par generationer tillbaka i alla fall. Kanske vilka länder, städer, stadsdelar man bott i sen uppväxten. Gärna en inblick i var mamma och pappa växte upp, hur gamla de var när de kom till Sverige och om man har "släkt kvar" "där man kommer ifrån".

Men som jycke? Vad räknas då? Blodslinjer? Uppfödare? Portuppgång?
Ja, så går min hjärna efteråt.
Men det var inte det jag skulle komma till. Sen undrade hon om han var renrasig. Javisst, svarade jag glatt. Sen kom jag på, undrar om hon vet vilken ras han är. Precis då kommenterar hon att han är liten. Jösses, tänkte Merlyn, jag är skitstor! Jag fyller ju snart två år!! Jag översatte förstås detta för flickebarnet. Men det visade sig att hon hade koll och förstod att det var en staffe. Mycket populärt!

Sen när vi skiljdes åt så fick Merlyn tokfnatt! Ni vet, ett stafferus i koppel, riktad mot kopplet, vilt morrande, viftar på svansen, ser skitfarlig ut (!) och lätt oregerlig. Det där styrde jag upp iofs, men jag såg under tiden att det var en gammal dam som verkade spana på oss, en bit därifrån. Oooh, nej, en kritisk tant med hundrädsla, tänkte jag. Men när vi väl spatserade framåt, nedlugnad staffe, väluppfostrat gående vid sidan, glatt strosande och en mäkta nöjd hussa så möter vi på damen, som stannar till. Hon säger, "Ååh, ute med riktiga matte!"

?????????????? (skulle varit en bild på mitt ansiktsuttryck, men jag fick inte till det)
Hon förklarade att hon hade sett honom ute med en ung tjej förut. Aha, min dotter, förklarade jag. Ja, då förstår jag sa hon. Hon kliade honom och han kråmade sig som vanligt. Mycket nöjd med all kärlek han fick på vägen hem från behovsrundan!!

Nu efteråt kommer jag på att jag sett damen förut! I centrum, ett par gånger när jag suttit på runda bänken vid trädet. Alltifrån för att träna passivitet när killen var valpisch till att vi båda sitter och väntar på husse eller att jag tyckt att promenad var tråkigare än att sitta på en parkbänk och mysa med vaffen. Tänk om det var mig hon syftade på? Den unga tjejen hon sett??? Herregud, har jag åldrats så sen han kom in i vårt liv?!?!?!

Panik!!!

Inga kommentarer: