måndag 15 november 2010

Märkliga kopplingar man gör ibland

Tittade en stund på en brittisk serie tidigare ikväll. En miniserie som hette Archangel, minns inte vilken kanal den gick på. Den utspelade sig i Sovjet och stämningen kändes så pass dov och ryssdyster, men samtidigt med en brittisk touch, som på något sätt spelade an på någon av alla mina strängar...

Jag jobbade ett par år med dels en svensk tjej som hade läst ryska och rest en del i Sovjet, eller Ryssland eller Sovjetunionen eller vad man nu vill använda för politiskt korrekt namn på landet/staten. Dels med en kille som var helryss men som hade bott i Sverige sedan han var ca 7 år. Han besökte forna hemlandet med jämna mellanrum och hade stor del av släkten kvar där. Så mellan varven fick vi ju förstås höra en del om hur livet egentligen kunde te sig, både nu och bakåt i tiden för de som levt och växt upp där. Jag har även en annan nära vän i kretsen som rest runt oerhört mycket i de krokarna.

Plötsligt under programmets gång så får jag någon slags "flash back" till min gamla arbetsplats. Inte den arbetsplats som kollegorna ovan jobbade på, utan den senaste av mina arbetsgivare. Jag drabbades starkt av känslan att företaget, vi kan kalla det AB (som i aktiebolag, inte aftonblad), som är amerikanskt, har (eller i alla fall hade då) en väldigt RYSK kultur! Ett ryskt arbetsklimat! Äntligen fick jag någon slags etikett på det. Ni tycker säkert att jag är galen, men med allt det som jag faktiskt har insupit under åren med mina kollegor (den ryske, och den resande) och sånt jag har slukat i form av dokumentärer (oerhört intressant!) så trillade i alla fall min krona ner - klockrent. Lite pinsamt, men ändå helt rätt. Väldigt motsägelsefullt, jag vet...

Men kulturen:
"Håll käften och jobba"
"Prata inte om saker, så slipper du bli drabbad"
"Berätta inget så kan ingen vända det mot dig"
"Ansträng dig inte för mycket (övertid o dyl) för det finns ingen som tackar dig"
"Slå uppifrån och nedåt" (istället för det jag har lärt mig - tvärtom)
"Skapa intriger, konflikter och skitsnack - så är du normal"
"Bli inte polare med fel person" (hur någon nu kan vara "fel"...)
"Arbeta i gruvan utan raster, klaga inte, och var för i h-e tacksam annars åker du ut med huvet före"
"Rule by fear" (det finns säkert något ryskt uttryck, men min ryska är usel...)


Kändes i alla fall jäkligt ryss-kommunistiskt à la Stalin.
Skönt att vara därifrån....

"Damaged but alive"

Inga kommentarer: